Tak cukup dengan ronda rumah ke rumah, PDRM pantau pematuhan SOP guna dron

KUALA LUMPUR – Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan menggunakan dr0n bagi memantau pematvhan pr0sedur 0perasi standard (S0P) di kawasan-kawasan perumahan sempena Hari Raya Aidilfitri dalam tempoh Per1ntah K4walan Pergerakan (PKP).

SAC Gerakan Jabatan Kesel4matan Dalam Negeri dan Ketenter4man Awam Bukit Aman, Senior Asisten Komisioner M V Sri Kumar berkata, penggunaan dr0n terbabit bertujuan memastikan tiada sebarang pel4nggaran S0P dikesan.

“Seperti diketahui r0ndaan polis akan dilakukan di setiap kawasan perumahan yang ada, jadi polis turut menggunakan pendekatan dikendalikan unit k4walan udara PDRM ini.

“Penggunaannya bagaimanapun adalah tertaklvk kepada permintaan setiap ketua polis daerah di sesebuah negeri untuk mengaplikasikan penggunaan dr0n bagi membuat pemant4uan di kawasan perumahan dikehendaki,” katanya kepada Bernama pada Selasa.

Beliau berkata, bagi kawasan perumahan seperti apartmen dan sebagainya, polis akan membuat sem4kan ke atas setiap buku pelawat di premis terbabit.

“PDRM bert1ndak demikian supaya tiada yang didapati mel4nggar S0P berkvnjung ke sesebuah rumah seperti mana diarahkan kerajaan. Ia merupakan antara bvkti yang boleh digunakan bagi menandakan sebarang bentuk kehad1ran orang awam di sesebuah premis seperti itu.

“Bagi tujuan itu juga orang ramai dalam masa sama dinasihatkan melap0rkan sebarang pel4nggaran S0P semasa perayaan Aidilfitri dilakukan di kawasan kej1ranan mereka kepada pihak polis,” katanya.

Ditanya mengenai k4walan sek4tan jalan raya (SJR) di kawasan menghvbungkan sempadan daerah dan negeri, Sri Kumar berkata, ia tidak terkecvali berikutan pemer1ksaan akan turut diadakan terutama di lalvan t1kus.

“Jika di kawasan bandar, SJR dilaksanakan di pelbagai tempat namun ia tidak terkecvali di kawasan seperti luar bandar.

“Bermula di peringkat k0ntinjen sehinggalah p0ndok polis, setiap pegawai dan anggota diker4hkan bertvgas dan memastikan setiap lalvan t1kus terbabit dibuat pemer1ksaan ket4t,” katanya.

Beliau berkata, t1ndakan meng4rahkan orang awam supaya berp4tah balik kerana tidak mempunyai sebarang d0kumen lengkap untuk merent4s daerah dan sebagainya akan dilakukan manakala sebarang pela4ggaran S0P akan dikenakan k0mpaun.

Jelas beliau, t1ndakan dilakukan pihak polis itu bukanlah bertujuan menek4n orang awam sebaliknya bertujuan untuk menguatkvasakan peratvran ditetapkan. – Bernama

Polis Per1ksa Rumah Banyak Kereta Ketika Aidilfitri

Sekadar gambar hiasan

TERDAHULU, Pihak polis akan memaklumkan akan mengekalkan r0ndaan dan pemer1ksaan dari rumah ke rumah sempena perayaan Aidilfitri seperti yang pernah dilakukan pada tahun lalu.

Tidak hanya pemer1ksaan dari rumah ke rumah, Polis juga difahamkan akan memer1ksa jumlah kenderaan di kawasan rumah termasuk memeriksa jumlah bilangan selipar turut akan di semak.

Per1ksa dari rumah ke rumah

Sekadar gambar hiasan

Menurut Pengarah Jabatan Kesel4matan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDNKA) Bukit Aman, Datuk Seri Abd Rahim Jaafar, pelaksanaan berkenaan dibuat untuk memastikan tiada individu atau pihak yang berjaya melep4skan diri daripada sek4tan jalan raya bagi merent4s negeri.

Pihak polis akan menggunakan strat3gi yang sama iaitu membuat pemer1ksaan dari rumah ke rumah sama seperti perayaan tahun lalu.

Kita akan per1ksa rumah yang ada banyak kereta untuk lihat sama ada mereka mempunyai surat rent4s negeri atau sebaliknya.

Tambahnya lagi, terdapat sesetengah pihak yang sekarang ini pandai mengatur ‘takt1k’ untuk merent4s negeri ketika membuat pemer1ksaan di sek4tan jalan raya (SJR).

Adakalanya, mereka ini sudah semakin pandai. Apabila hujan leb4t atau r1but, ada kalanya anggota tidak dapat berk4wal di lalvan atas faktor kesel4matan dan berl1ndung di p0ndok.

Ketika itulah ramai yang ambil kesemp4tan untuk merent4s negeri.

Jumlah Selipar Pun Polis Bakal ‘Ch3ck’ Raya Ni – Polis Kedah

Menurut Ketua Polis Kedah, Datuk Hasanuddin Hassan, polis Kedah telah pun mendapat ar4han untuk melakukan r0ndaan.

Polis Kedah mendapat ar4han untuk melakukan r0ndaan, kita tengok rumah yang ada banyak kereta, kita akan sem4k.

“Bukan sekadar kereta, kita tengok selipar, kasut di rumah itu banyak, juga kita akan periksa.”

Bukan tu je, pemer1ksaan di sek4tan jalan raya juga akan dibuat dengan lebih ket4t bagi mengesan orang yang cuba mel0loskan diri untuk rent4s negeri dan yang gunakan perm1t p4lsu.

Jadi kalau tak nak kena d3nda banyak tu, janganlah g4tal-g4tal cuba rent4s negeri ok? Takpelah kita raya je lah dekat rumah sendiri nak buat macam mana…

Selain Sem4k Jumlah Kereta Dan Selipar Di Rumah, Polis Sedia Per1ksa Kadar Bayaran T0l Pemandu – Polis Perak

Jika sebelum ini Polis Kedah memaklumkan akan menyem4k rumah dengan jumlah selipar dan kereta yang banyak sewaktu sambutan Aidilfitri sebagai langkah untuk mengel4kkan penvlaran C0VID-19, kini Polis Perak tampil dengan sebuah lagi inisiatif terbaru.

Dimaklumkan oleh Ketua Polis Perak, Datuk Mior Faridalathrash Wahid, pihak mereka sedia menempatkan penguat kvasa di setiap kaunter tiket plaza tol bagi memer1ksa baki tambah nilai untuk memastikan tidak terdapat individu yang merent4s negeri sewaktu perayaan Aidilfitri.

Difahamkan strategi untuk menyem4k kadar bayaran tol ini dibuat bagi mengetahui perjalanan seseorang individu sekaligus mengel4kkan kepada mas4lah melibatkan lalu lintas.

Individu yang melalui Jalan Duta dan tidak mempunyai surat merent4s negeri juga bakal dikenakan t1ndakan k0mpaun serta diminta untuk berp4tah balik.

Selain itu, penguatkvasaan di setiap keluar masuk daerah akan diperket4tkan dalam usaha untuk mengek4ng orang ramai dari negeri luar pulang ke kampung untuk menyambut Aidilfitri.

PDRM M0hon Orang Ramai Lap0r Jika Nmpak Jiran Lnggar S0P Masa Raya – Polis Perlis

Sementara itu, menurut Ketua Polis Perlis Datuk Surina Saad juga menasihati orang ramai agar mematuhi S0P Aidilfitri yang ditetapkan oleh kerajaan dan berada di rumah kecuali mempunyai urusan penting.

Orang ramai dinasihatkan agar memerhati kawasan kejiranan mereka dan memaklumkan kepada polis. Ia sekiranya terdapat individu yang pulang beraya ke kampung tanpa kebenaran daripada pihak berkvasa, kata Ketua Polis Datuk Surina Saad.

Beliau berkata, maklumat sedemikian diperlukan bagi membolehkan pihak polis mengambil t1ndakan teg4s. Ia terhadap individu yang masih berdeg1l dan tidak mematuhi pr0sedur 0perasi standard (S0P) Aidilfitri 2021.

“Polis juga akan tingkatkan jumlah keanggotaan dalam memastikan pematvhan S0P. Serta akan mengambil t1ndakan teg4s terhadap individu di kawasan perumahan…

Ia termasuk memperket4tkan k4walan di sempadan negeri, stesen bas dan stesen kereta api,” katanya ketika dihubungi, hari ini.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kangar Superintendan Wari Kiew berkata, pihaknya akan melakukan r0ndaan pematvhan S0P Aidilfitri secara menyeluruh di sekitar Kangar bermula hari ini.

“Hari Raya nanti, kita akan ‘all 0ut’ termasuk melakukan r0ndaan dari rumah ke rumah bagi memastikan orang ramai mem4tuhi S0P yang telah ditetapkan.

“Diharapkan agar orang ramai dapat terus memberi kerjasama dengan polis bagi menceg4h penvlaran w.abak C0VID 19 di negeri ini,” katanya.

Sumber: Sinar Harian, LB, The Vocket, HMetro

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Seni Hiburan

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Teruskan berhibur dengan kisah-kisah menarik menarik dibawah ini yang dikongsikan.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : https://sportdailynews.com/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *