Nina Iskandar ded4h rahsia Brunei mengekang wab4k sampai tiada kes c0vid direk0dkan sejak setahun lalu

Sedar ataupun tidak, sudah lebih setahun kita hidup dalam Pand3mik Cvid-l9. Dan hari ini kita sudah memasuki golombang ketiga dan kerajaan telah pun mengumumkan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang akan berkuat kuasa di suluruh negara bermula 12 Mei 2021 tatkala umat Islam di negara ini akal bakal menyambut hari raya Aidilfitri.

Sedang kita berp.erang dengan situasi pa.nd3mik c0vid-l9 yang semakin membvruk ini, negara jiran Brunei Darussalam meraikan setahun bebas daripadanya.

Video yang pada asalnya ingin berkongsi tentang satu tradisi berbuka puasa di Brunei itu mendapat perhatian ramai, terutamanya rakyat Malaysia, apabila melihat penduduk di situ tidak memakai pelitup muka. Melihat keadaan itu, wargamaya pun bertanya di ruangan komen tentang keadaan semasa C0V1D-l9 di Brunei.

Kat sana ada PKP Macam Malaysia?

Negara Brunei Darussalam dilaporkan tdak mempunyai k.3s baru C0vid-l9 selama setahun. Tiada k3s tempatan di negara ini hingga hari 6 Mei lalu. Negara dengan populasi 450,000 penduduk itu pertama kali melaporkan kes C0vid-l9 pada 9 Mac 2020. Namun, pemerintah pantas bertindak untuk membend,ung penvlaran vlrus berb4ha.ya ini.

Pemerintah Brunei telah melaksanakan peraturan sempadan dan perjalanan yang ketat untuk membendvng penyebaran vorus. Te.gahan kelvar negeri telah mula dikuatkvasakan mulai pada 16 Mac 2020 yang telah dimuatkan di dalam garis panduan permoh0nan kebenaran keluar negeri bagi rakyat dan penduduk Negara Brunei Darussalam bagi menghlndari penvlaran wabk Cvid19.

Selain itu, para penuntut daripada negara ini yang melanjvtkan pelajaran di luar negara dibawa pulang. Semua permohonan membawa masuk pekerja asing ditanggvhkan serta warganegara asing termasuk yang transit tdak dibenarkan untuk memasuki negara itu.

Negara yang menjalankan sistem pemerintahan monarki mvtlak ini juga telah menerapkan l4ran.gan untuk berkumpul ramai yang ket4t, melakukan pengesanan kontak berasaskan teknologi dan kvarantln yang ket4t untuk menc3gah penvlaran k3s tempatan.

Walaupun setahun bebas daripada k.es tempatan, Brunei masih meng3san jangkltan Cvid19 pada pelancong asing.

Negara ini melaporkan satu ke.s baru yang diimp0rt Cvid19 menjadikan jumlah nasional menjadi 229. Dengan penambahan itu, sebanyak 88 kes yang diimport telah disahkan sejak ke.s jangkltan tempatan terakhir pada 6 Mei 2020.

Menurut Kementerian Kesihatan Brunei, k3s baharu itu adalah wanita berusia 20 tahun yang tiba dari Eropah melalui Singapura pada 23 April 2021.

Wanita berkenaan mengalami dem4m bersuhu tinggi, batvk dan hil.ang deria bau dan rasa sejak 30 April. Slasa.tan telah mengsahkan bahawa tdak ada k0ntak rapat untuk ks tersebut kerana dia dikvarantin sebaik tiba di negara itu.

Dia dir4wat dan dipa.ntav di Pusat Pengaslngan Nasional bersama dengan enam ks aktif lain, semuanya dalam keadaan stabil. Sejumlah tiga kematlan dan 219 pemulihan telah dilaporkan setakat ini di Brunei.

Negara pertama Asia Tenggara yang menerapkan syariat Islam itu memulakan Program Vaksnasi Nasional pada 3 April tahun ini dengan 17,776 orang telah menerima vaksn Cvid19 hingga 5 Mei 2021.

Brunei telah membenarkan penggunaan kecemasan untuk bebrapa vaksn, iaitu 0xford-AstraZenca, Pfizer-BioNTech, Sin0pharm.

“Pada masa ini, vaksln Cvid19 masih dilaksanakan untuk fasa satu, yang terdiri daripada barisan depan, pelajar yang belajar di luar negara dan warga emas berusia 60 tahun ke atas,” kata Kementerian Kesihatan Brunei seperti yang dipetik daripada Xinhua.

“Keutamaan diberikan kepada petugas barisan hadapan dan warga emas kerana golongan ini mempunyai risik0 yang lebih tinggi untuk dijangk.iti Cvid19. Warga emas mempunyai risik0 yang lebih tinggi untuk mengalami k0mplik.asi yang lebih tervk,” kata kementerian itu.

Kementerian Kesihatan Brunei terus menggalakkan orang untuk mengambil bahagian dalam program vaksinasi nasional, walaupun tidak wajib.

“Mendapatkan vaks.in Cvid19 adalah langkah paling berkesan untuk melindungi diri kita, keluarga dan masyarakat kita dari kesan berbah,aya k0r0na,” kata kementerian itu.

lni adalah beberapa cara yang dilakukan Brunei dalam memelihara kesejahteraan rakyat dan inisiatif penjarakan fizikal dalam menangani pandemik ini :

1)Pembinaan Bangunan Pusat Pengasingan Kebangsaan di Daerah Tutong bagi menempatkan pes4kit-pes4kit yang telah pun disahkan positif dari jangk.itan Cvid19 untuk dipantav rapi.

2)Pembinaan bangunan tambahan Makmal Rujukan Virologi Kebangsaan di Kampung Sumbiling, Bandar Seri Begawan bagi menambah kapasiti dan mempercepatkan proses vjian makmal bagi Cvid19.

3)Penyediaan Pusat-Pusat Pemantauan bagi warga asing, rakyat dan penduduk Negara Brunei Darussalam yang masuk ke Negara Brunei Darussalam dari luar negara bagi menjalankan kvarantin.

4) Penyediaan Self Assessment Tool healthinfo.gov.bn bagi membantu individu untuk membuat penilaian jika mereka menghi.dap simpt0m-simpt0m C0VID19 dan usaha untuk menghasilkan masa sebenar ataupun real-time Government dashboard.

5) Pembukaan Sementara Jambatan Penghubung Daerah Brunei-Muara bagi memudahkan aksesibiliti ke daerah Temburong. Jambatan berkenaan adalah dibukakan dari pukul 6 pagi hingga 6 petang sahaja setiap hari bermula 19 Mac 2020.

6) Elaun khan sebanyak 5400 sebulan iaitu sebanyak RM1242.80 khusus kepada para doktor, jururawat, parademik, pemandu, ambulan, sukarelawan, pembersih, penjaga keselamatan dan kesemua mereka yang bertugas dengan Kementerian Kesihatan Brunei.

7) Pemantauan harga barangan sentiasa dijalankan bagi barangan seperti beras, gula dan barangan keperluan lain contohnya sanitizertangan dan pelitup muka bagi melindungi pengguna.

8) Memperkasa perkhidmatan telekomunikasi bagi dapat memenuhi jangkaan permintaan yang makin meningkat.

9) Penutupan sementara masjid, surau dan balai ibadah seluruh negara Brunei Darussalam.

10) Acara-acara keramaian atau berkumpulan termasuk majlis perkahwinan dan acara kesukanan adalah tdak dibenarkan buat sementara waktu.

11) Premis-premis makanan termasuk restoran, kedai makan, kedai minum, kafe, medan selera, gerai makan dan seumpamanya tdak dibenarkan untuk menyajikan makanan di premis-premis dan hanya dibenarkanuntuk menyediakan makanan untuk dibawa pulang saja (takeaway).

12) Kompleks dan fasiliti sukan tertutup diseluruh negara termasuk gimnasium, pusat Boling dan padang golf serta muzium-muzium dan galeri, pusat-pusat belia, perpustakaan negara itu ditutup operasi.

MACAM MANA BRUNEI TIADA K3S C0vld 19?

Macam mana Brunei boleh tak ada k3s. Kalau ikutkan k3s diorang dahulu agak tinggi juga.

Dengan izin Allah hari ini, dari live Ustazah Asma Harun.

Katanya, dia ada sahabat di Brunei. Sahabatnya beritahu, setiap waktu pagi, semua rangkaian televisyen, radio, atau apa media sekalipun, mereka mewajibkan bacaan surah Yassin baca juga dia h0spital2 wad semua jabatan awam lain..

Sultan, Mnteri Agama, rkyat ke apa, semuanya wajib membaca surah yassin.

Allahu.

Mungkin Allah nak lihat, sejauh mana kebergantvngan kita kepada Allah, sekuat mana iman kita, sejauh mana kekuatan kita untuk meminta dengan Allah secara berterusan dan sejauh mana kita mampu mengekalkan akhl4k yang baik.

Perasan tak apa yang berlaku pada Malaysia sekarang nih? Kita saling meny4lahi sama satu lain, kita menghlna, kita mengeji.

Allah nak uji kita. Jadi kita kena ingat. Semua ini milik Allah. Kita kena selalu meminta Doa dengan Allah. Kita tak boleh jaga kita tapi ingatlah Allah yang jaga kita. Buat apa Allah suruh, tinggal apa yang Allah lar4ng.

Banyaklah Istighfar, berdoa, memuji Allah.

InsyaAllah.. Jom mula kan dari rumah setiap kita.. Moga Allah selam4tkan Malaysia…

Cc Fb majlis ilmu

Syabas buat Brunei yang berjaya menangani dan bebas pandemik. Semoga kita mengambil iktibar dan sama-sama melaksanakan Iangkah yang dianjurkan oleh kerajaan untuk mengekang penularan virus g4nas C0vid-19 ini.

sumber: https://www.two.e-kesah.com/

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : http://limauasamboi.pw/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *