Terlampau Sed1h, Gadis Alami Tek4nan Jiwa Sampai Jadi Begini, “Teman Lelakinya Dah Kahwin..”

Cinta adalah sesuatu yang m1steri. Ia boleh membuatkan sesiapa sahaja diselubungi kebahagiaan, bagaikan di aw4ng-aw4ngan.

Namun harus diingat bahawa ia juga boleh memakan diri terutamanya jika kesetiaan dicurang1 dan perasaan cinta yang tulus tidak dihargai.

Begitulah seperti kisah sedih yang terjadi kepada seorang gadis cantik yang berasal dari Indonesia ini.

Mula alami tek4nan j1wa sejak 4 tahun lalu

Menerusi perkongsian di akaun Instagram Makassar Info dan TikTok @nanaeteng, gadis yang bernama Rina itu menjadi tidak s1uman sejak 4 tahun lalu setelah dicurang1 oleh bekas kekasih hatinya.

Biarpun berada dalam keadaan war4s ketika ditinggalkan kekasih, Rina dilanda kesedihan yang melamp4u sehingga dirinya menghidap kemurvngan.

Pada suatu hari, dia dikhabarkan telah jatuh pengs4n secara tiba-tiba dan siapa sangka sebaik sahaja tersedar, dia tidak mengingati langsung ident1ti dirinya.

Disahkan menghidap penyak1t ment4l

Kini, Rina disahkan sebagai seorang ODGJ iaitu Orang Dengan Ganggvan J1wa. Bimbang melihat keadaan anak mereka, kedua ibu bapa Rina telah membawanya untuk menjalani pelbagai kaedah rawatan namun keadaan Rina masih tetap sama.

Dikurvng di rumah selama 4 tahun

Bukan itu sahaja selama 4 tahun berturut-turut, Rina terpaksa dikurvng dalam rumah bagi mengelakkan gadis itu melarikan diri seperti yang pernah terjadi sebelum ini.

Difahamkan lagi setelah Rina dibawa pergi untuk menjalani rawatan di hospital, kini gadis itu dilihat lebih tenang berbanding sebelumnya.

Meninjau ke ruangan komen, rata-rata netizen meluahkan rasa simpati terhadap gadis tersebut. Malah, ada juga yang membuat anda1an bahawa gadis itu terkena ‘gvna-gvna’ oleh insan yang sakit hati pada dirinya.

Semoga diberi kesembuhan

Dulu mesti seorang pelajar yang cantik & pandai

Sakit begini inshaa Allah masuk syurga kelak

Mungkin kena buat4n orang

5 Perkara Elak Sedih Ditinggalkan Kekasih

DITINGGALKAN kekasih memang amat menyedihkan. Apatah lagi jika kita dah terbiasa menjalani hari-hari dengannya. Jadi bila kehilangan, pasti amat terkesan.

Jika korang melalui situasi tersebut ketahuilah bahawa adalah menjadi kebiasaan jika korang merasa sedih, sakit hati, kecewa, marah malahan ada juga yang buntu dan putus harapan.

Namun, jika patah hati jangan dibiarkan ia terus berlarut, lama-kelamaan fikiran dan kehidupan harian juga akan turut terganggu. Korang kena hadapinya dengan bijak.

Berikut SinarPlus kongsikan beberapa cara yang mungkin boleh diguna pakai bagi mengatasi rasa sedih tersebut akibat ditinggal kekasih.

1. Tenangkan diri

Walaupun situasi ditinggalkan itu mampu buat korang rasa kecewa dan sedih. Akan tetapi, jangan terus mendesak atau memaksa pasangan korang kerana hal tersebut akan memperburuk hubungan dengannya. Bagi ruang dan masa untuk masing-masing tenang.

Selain itu, korang juga akan terus diliputi oleh emosi yang negatif. Jadi, tenangkan diri dan beristirahatlah sejenak agar dapat fokus pada pemulihan diri sendiri.

2. Cuba benda baru

Jika sebelum ini korang tidak pernah mencuba suatu hal yang baru di luar kebiasaan seperti bermain permainan komputer, hiking, melepak, memasak shopping atau bermacam-macam aktiviti lain yang boleh dilakukan mengikut kesesuaian, maka ini adalah saatnya untuk mencuba.

Tak salah mencuba. Mencari pengalaman baru dapat menjadi langkah yang produktif untuk memulihkan diri dan membuat seseorang itu merasa lebih bahagia.

Namun, pastikan itu merupakan hal yang positif sehingga potensi dalam diri yang korang sendiri tidak pernah tahu mungkin juga akan menonjol. Mana tahu tiba-tiba korang rajin memasak dan korang sebenarnya ada bakat memasak yang terpendam. Tak mustahil bukan?

Korang juga dapat mencuba berkenalan dengan orang-orang baru. Tak salah. Dah single kan. Move on jer lah!

3. Bersukan

Perpisahan pastinya mampu menimbulkan kesedihan yang sukar dikendalikan hingga menyebabkan stres. Untuk mengelakkan perasaan tersebut, cubalah untuk lalukan beberapa aktiviti sukan.

Kajian juga menunjukkan bahawa latihan fizikal dapat membantu mengatasi masalah kemurungan, masalah tidur dan hilang fokus.

Ini menjadi salah satu langkah yang baik untuk pemulihan diri karana dengan bersukan korang dapat menyehatkan tubuh badan supaya fikiran juga mampu berfikir dengan lebih cerdas.

4. Sentiasa tersenyum

Merasa sedih merupakan respons utama yang dialami terhadap perpisahan dan perasaan itu lama kelamaan juga akan hilang.

Namun, jika ingin meningkatkan kebahagiaan, cubalah untuk sentiasa tersenyum. Dengan senyuman secara psikologi mampu menampakkan anda sedang gembira, ceria dan kelihatan lebih muda.

Hal tersebut tentu dapat meningkatkan suasana positif dan secara tak langsung hati pun sejuk dan berasa tenang jer.

5. Buat perkara yang menggembirakan

Setelah ditinggal pasangan, korang mungkin lebih banyak memiliki waktu luang daripada sebelumnya.

Cuba gunakan waktu tersebut untuk melakukan hal yang korang suka seperti membaca buku, berkebun, makan, menonton filem atau berlibur.

Ini dapat membantu mengatasi kekusutan yang korang rasakan dan akan rasa lebih tenang dan gembira.

Bila dah gembira tu tunggu apa lagi. Move on dan jalani kehidupan seperti biasa. Cari lain je! Haha!

Sumber: Instagram makassar_iinfo TikTok @nanaeteng

Kredit: lawakmalaysia, sinar

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : http://trendingsangat.pw/

Leave a Reply

Your email address will not be published.